Hyppää sisältöön

Hyvän voileivän anatomia

  • Vinkit

"Jokaiselle jotakin, leipä on parasta. Varsinkin toisen tekemä voileipä." Rakenna juuri sinulle täydellinen välipalaleipä näillä Enni Koistisen opeilla.

Hyvän voileivän anatomia à la Enni Koistinen, terveellinen iltapala

Uskaltaisin veikata, että pala tai pari leipää päällysineen on luultavasti (Pohjoismaiden) suosituin välipala. Onhan se kätsy, leipää voi varioida loputtomiin kyllästymättä ja oikein koostettuna se pitää nälän loitolla pitkään. Yritän pitää huolta, että kaikki välipalani sisältäisivät sopivassa määrin hitaasti sulavia hiilareita, kuituja ja proteiineja. Jos välipalasta puutttuu yksi edellä mainituista osista, nälkä yllättää huomattavasti nopeammin. Esimerkiksi pelkän yhden hedelmän syöminen on yksi iso vitsi – sen syöminen tuntuu siltä, että tulee vain enemmän nälkäiseksi.

Vitsin kyljessä syön siksi monesti leipää. Voileipäni ovat muuttuneet hieman Olet mitä syöt -ohjelmaan osallistumisen jälkeen. Siitä lähtien olen tarkkaillut koholla olevia kolesteroliarvojani ja koittanut viedä välipalaleipiä parempaan suuntaan. Olen esimerkiksi vähentänyt juustojen laittamista leivän päälle, mutten missään nimessä kieltäydy niistäkään kokonaan, sillä en usko, että minkään ruoan laittaminen kieltolistalle on järkevää.

Lue lisää kolesterolia alentavasta ruokavaliosta täältä!

1. Itse leipä eli täytteiden vesseli

Kaikki suomalaiset sen tietää, ruisleipä on terveellisintä! Sitä syön eniten, mutten todellakaan kieltäydy vaaleasta leivästä. Joskus ostoskoriini päätyy joku muhkea täysjyväviljaleipä, joskus kauraleipä tai vastustamaton ciabatta.

Parin viime vuoden aikana olen syönyt myös tosi paljon siemennäkkileipää tai tavallista näkkileipää. Näkkileipä on liian aliarvostettua, crunch to the max! Varrasleipä – ai että kun rouskuu!

2. Levite

Jostain syystä en käytä kotona leivän päällä voita, margariinia tai sen kaltaisia levitteitä. Ehkä siksi, että kaipaan leivälleni enemmän makua ja jotain kermaisempaa. Olen käyttänyt aina mieluiten erilaisia tuorejuustoja leivän päällä. Suurimmassa osassa tuorejuustoja on kyllä reippaasti kovaa rasvaa, jota koitan nykyään rajoittaa kolesterolin takia. Sen takia olinkin fiilareissa Benecol-fanina, että nykyään myös tuorejuustot kuuluvat Benecol-tuoteperheeseen. Mahtavaa!

Käytän useimmiten maustettuja tuorejuustoja, kuten juuri ruohosipulia ja valkosipulia. Joskus ostan maustamatonta esimerkiksi tomaattien sesonkiaikaan, jolloin haluan antaa tomaattien maun loistaa eniten. Joskus ostan maustamatonta tuorejuustoa ja maustan sen itse haluamalla tavalla.

Mausta itse tuorejuusto – Ennin vinkit:

  • Tuoreilla yrteillä (rosmariini tai tilli on lemppareitani, mutta kaikista yrteistä tulee hyvä)
  • Tuoreella valkosipulilla
  • Sitruunankuorella ja mustapippurilla (koklaa näitä plus yrtit ja valkosipuli, ah!)
  • Murskatuilla oliiveilla ja ehkä aurinkokuivatuilla tomaateilla
  • Tuoreella chilillä
  • Kesäsipulilla
Tutustu Benecol-tuorejustoihin

3. Dominoiva proteiini

Juusto? Leikkele? Esimerkiksi. Nykyään syön leivällä vähemmän juustoa juuri kolesterolin takia, mutta silloin tällöin muutama viipale jotain todella voimakasta juustoa leivällä nostaa leipäkokemuksen korkealle. Ehkä skippaan juustoviipaleet myös siksi, että syön mielummin juuri tuorejuustoa ja sen päällä juustoviipale ei toimi niin hyvin. Joskus juustoakin voi olla liikaa.

Aamupalaleivissä kananmuna on parasta! Ripottele päälle Worcestershire-kastiketta! Viikkonloppuaamuina leipä on täydellinen alusta munakokkelille. Vegeversiossa hummus tai hernepesto toimii aina. Brittien aamupala beans on toast eli kuumat tomaattipavut leivällä on superhyvää. Koitan olla tarkkana, että välipalaleivältä löytyisi aina proteiinia jossain muodossa.

4. Kasvis

Pidän minimalistisista leivistä ja siksi saatoin skipata ennen kasvikset leivän päältä. Saatan joskus edelleenkin tehdä niin, mutta kasvikset tuo leivälle lisäkuituja, vitamiineja ja ennen kaikkea lisää makua ja tekstuuria. Tomaatti, kurkku ja paprika ovat kaikille tuttuja, mutta kerran maistoin italialaisessa delissä leivän väliin laitettuja paahdettuja ja marinoituja kasviksia. Etikkaisessa valkosipuli-yrtti-oliiviöljyssä marinoidut uunissa paahdetut välimeren vihannekset toimivat leivällä aivan törkeän hyvin! Sen jälkeen olen tehnyt kotona vastaavia vihanneksia leivälle tai salaattiin ja käyttänyt niitä salaisena aseena eväsleivissä.

Extravinkki: minimaalinen ripaus suolaa voileivän vihannesten päälle nostaa niiden maun seuraavalle asteelle. Ihan pikkuriikkinen ripaus riittää.

Loppuun vielä kysymys, johon tarvitsisi pitkän analyyttisen tutkimuksen: miksi toisen tekemä voileipä maistuu aina parhaimmalta?

 

Kirjoittaja on Enni Koistinen, 32-vuotias graafinen suunnittelija, Tuplakääk-podcastin toinen juontaja ja yksi Musla-lifestylesivuston kirjoittajista. Enni osallistui 2020 MTV:n Olet mitä syöt -ohjelmaan, jossa hyvinvointilääkäri Pippa Laukka auttaa suomalaisia löytämään terveellisempiä elämäntapoja.

Haku