Hyppää sisältöön

Kolesterolilaskuri

Mitä kolesteroliarvosi tarkoittaa? Syötä LDL-kolesteroliarvosi alla olevaan laskuriin ja saat sen perusteella Benecol®-suositukset.

Syötä oma LDL-kolesteroliarvosi

mmol/l

Syötä kolesteroliarvosi yläkenttään

Käytä lääketieteen ammattilaisen mittaamaa LDL-kolesteroliarvoa

Huom! Vastaukset perustuvat Käypä hoito -suositusten yleisiin tavoitteisiin. Henkilökohtaiset, kokonaistilanteesi huomioivat tavoitteet voivat poiketa näistä.

Hienoa! Kolesteroliarvosi ovat hyvällä tasolla.

Terveellistä ruokavaliota ei silti kannata unohtaa. Monipuolinen ruokavalio ja terveet elintavat edistävät kokonaisvaltaisesti hyvinvointiasi.

Kolesteroliarvosi ovat tavoitetason yläpuolella tai aivan niillä rajoilla.

Jos sinulla ei ole muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, pystyt todennäköisesti vaikuttamaan tilanteeseen ruokavalion keinoin.

Kolesterolipitoisuutesi on niin korkea, että sitä pidetään jo yksistään vaaratekijänä.

Kannattaa varata aika lääkäriltä. Hän pystyy arvioimaan kokonaisriskisi ja mahdollisen lääkityksen tarpeen. Terveellistä ruokavaliota ei silti kannata unohtaa. Monipuolinen ruokavalio ja terveet elintavat edistävät kokonaisvaltaisesti hyvinvointia myös silloin, kun päädytään lääkitykseen.

Mitä kolesteroli on, ja miten sitä voi hallita

Pieni määrä kolesterolia on elimistön hyvinvoinnin kannalta välttämätön, mutta liika kolesteroli on haitallista. Elimistö muodostaa tarvitsemansa kolesterolin maksassa. Kolesterolia saadaan myös ruoasta esimerkiksi lihasta, rasvaisista juustoista, voista ja kananmunista.

Näin vaikutat kolesteroliisi

Vältä kovia rasvoja ja kokeile sisällyttää ruokavalioosi riittävästi pehmeitä rasvoja, kuten kasviöljyjä, siemeniä ja pähkinöitä. Myös muut elämäntavat vaikuttavat kolesteroliarvoihin. Liikunta ja ylipainon välttäminen auttavat kolesterolin määrän ja laadun hallinnassa. Liikunta lisää hyvän HDL-kolesterolin määrää.

Näin vaikutat kolesteroliisi

Vältä kovia rasvoja ja kokeile sisällyttää ruokavalioosi riittävästi pehmeitä rasvoja, kuten kasviöljyjä, siemeniä ja pähkinöitä. Myös muut elämäntavat vaikuttavat kolesteroliarvoihin. Liikunta ja ylipainon välttäminen auttavat kolesterolin määrän ja laadun hallinnassa. Liikunta lisää hyvän HDL-kolesterolin määrää.

Näin vaikutat kolesteroliisi

Vältä kovia rasvoja ja kokeile sisällyttää ruokavalioosi riittävästi pehmeitä rasvoja, kuten kasviöljyjä, siemeniä ja pähkinöitä. Myös muut elämäntavat vaikuttavat kolesteroliarvoihin. Liikunta ja ylipainon välttäminen auttavat kolesterolin määrän ja laadun hallinnassa. Liikunta lisää hyvän HDL-kolesterolin määrää.

Voit alentaa kolesteroliasi jo 2-3 viikossa

Se on helpompaa kuin luulet! Nauttimalla Benecol-tuotteita osana päivittäistä ruokavaliotasi voit alentaa kolesteroliasi 7-10% kolmessa viikossa, kasvistanolien ansiosta.*

*Kun käytät 1.5–2.4g kasvistanoleita päivittäin osana terveellistä ruokavaliota.

Tutustu koko Benecol®-tuoteperheeseen

Saatat jo syödä terveellisesti tai liikkua säännöllisesti kolesterolisi alentamiseksi.

Benecol-tuotteilla saat lisäpontta kolesterolin alentamiseen. Poimi tuoteperheestämme omat suosikkisi päivittäiseen ruokavalioosi.

Lue lisää

Haku