Hyppää sisältöön

Vinkkejä ruokavalion rasvan määrän vähentämiseen

rasvan määrän vähentäminen ruokavaliossa

Seuraavilla vinkeillä vähennät rasvan määrää ruokavaliossa:

  1. Grillaa, kypsennä uunissa tai mikroaaltouunissa, höyrytä, keitä tai hauduta rasvassa paistamisen sijaan.
  2. Jos käytät öljyä ruoanlaitossa tai lisäät sitä salaattiin, mittaa öljyn määrä lusikalla sen sijaan, että kaadat sitä suoraan pullosta ruokaan.
  3. Suosi vähärasvaista (max 10%) lihaa.
  4. Vaihda makkarat ja rasvaiset valmisruuat vähärasvaiseen lihaan tai kanaan. Syö kalaa muutaman kerran viikossa ja pidä ainakin kerran viikossa kasvisruokapäivä, jolloin voit korvata lihan tai kalan tofulla, pavuilla, linsseillä tai kikherneillä.
  5. Syö vähemmän rasvaisia välipaloja, kuten perunalastuja, suklaata, donitseja, kakkuja, leivonnaisia tai keksejä.
  6. Valitse vähärasvaisia tai rasvattomia maitotuotteita ja vähärasvaisia (max 17%) juustoja. Benecol-jogurtit ovat vähärasvaisia ja niihin on lisätty kolesterolia alentavaa kasvistanolia.
  7. Säästä kerman, smetanan ja creme fraichen käyttö juhlaruokiin.

Ymmärrä paremmin rasvan ja energian määrään liittyviä ravitsemusväitteitä [1], jotta teet oikeita valintoja

Vähärasvainen:

  • Vähärasvainen väitettä voidaan käyttää, jos rasvaa on enintään 3 grammaa 100 grammassa tuotetta tai nestemäisessä tuotteessa enintään 1,5 grammaa 100 millilitrassa.

Rasvaton:

  • Tuotetta voidaan kutsua rasvattomaksi, jos se sisältää enintään 0,5 grammaa rasvaa 100 grammassa tai 100 millilitrassa tuotetta.

Rasvaa vähennetty:

  • Ruuan tulee sisältää 30% vähemmän rasvaa kuin vastaava tuote keskimäärin sisältää. Tämä ei välttämättä tarkoita, että tuote olisi vähärasvainen!

Vähän tyydyttynyttä rasvaa:

  • Tyydyttyneen rasvan ja transrasvan yhteenlaskettu määrä tuotteessa saa olla enintään 1,5 grammaa 100 grammassa tai enintään 0,75 grammaa 100 millilitrassa nestettä.

Ei tyydyttynyttä rasvaa:

  • Tyydyttyneen rasvan ja transrasvan yhteenlaskettu määrä tuotteessa saa olla enintään 0,1 grammaa 100 grammassa tai 100 millilitrassa.

Kevyt:

  • Merkintää voidaan käyttää samoilla ehdoilla kuin ”rasvaa vähennetty” väitettä. Lisäksi täytyy mainita se ravintoaine, jonka suhteen tuote on ”kevyt”.

Lue lisää: Rasvat – Mitä kannattaa syödä?

Lähteet:

1. Ravitsemus- ja terveysväiteasetus (EY) No 1924/2006 https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2006R1924:20121129:FI:HTML

Haku